Oddział IV „Wesołe Elfy”
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
LUTY
Temat kompleksowy: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Hasła z podstawy programowej:
Dziecko:
I.5 uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
III.8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
IV.2 wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych,
IV.17 rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
IV.3 odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych
Cele :
Dziecko:
- przygotowuje rekwizyty potrzebne do zabawy w sklep
- odgrywa rolę w zabawie
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas spaceru
- stosuje się do zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
- nazywa różne części garderoby
- wypowiada się na temat sytuacji przedstawionych w historyjce obrazkowej, ustala chronologię wydarzeń
- poznaje drogę powstawania produktów mlecznych (od surowca do produktu)
Temat kompleksowy: Ruch to zdrowie – zimowe zabawy sportowe
Hasła z podstawy programowej:
I.5 uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
I.8 wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała
II.4 przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
III.5 ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych;
III.6 nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi np. życzliwości, obowiązkowość, przyjaźń, radoś
IV.5 odpowiada na pytania, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki
IV.14 określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, rozróżnia stronę lewą i prawą;
Cele :
Dziecko:
- nazywa zimowe dyscypliny sportowe
- aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej, przestrzegając zasad bezpieczeństwa
- przedstawia ruchem różne zabawy zimowe
- Ćwiczy sprawność i szybkość
- doskonali umiejętność poruszania się w przestrzeni zgodnie z poleceniami
- nazywa sprzęty i sporty zimowe
- właściwie reaguje na sygnał
- potrafi stać nieruchomo
Temat kompleksowy: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze
Hasła z podstawy programowej:
I.5 uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
II.1 rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
II.2 szanuje emocje swoje i innych osób;
II.4 przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
IV.7 słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku
IV.8 wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.; tworzy proste i złożone znaki;
IV.19 podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;
Cele :
Dziecko:
- rozpoznaje i naśladuje odgłosy różnych pojazdów
- posługuje się liczebnikami porządkowymi
- zgodnie współpracuje z rówieśnikami
- buduje samolot z klocków
- wskazuje, jakim pojazdem najlepiej pokonać wskazaną odległość
- zna nazwy pojazdów lądowych, wodnych i powietrznych
- poznaje różne rodzaje lokomotyw
- wie, czym różniły się dawne pociągi od współczesnych
- naśladuje ruchem sposób poruszania się różnych pojazdów wodnych
- odróżnia pojazdy wodne silnikowe od bezsilnikowych
Temat kompleksowy: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę
Hasła z podstawy programowej:
I.8 wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
IV.3 odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
IV.1 wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych,(…);
IV.7eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku;
III.9 komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi wykorzystując komunikaty werbalne i niewerbalne;
IV.12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne;
IV.19 podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek
Cele:
Dziecko:
- zdobywa wiedzę i poszerza słownictwo związane z teatrem
- poznaje pogodne utwory literackie
- dzieli się spostrzeżeniami, przeżyciami i wiedzą na różne tematy w sposób spontaniczny, otwarty i zrozumiały dla otoczenia
- rozwija wyobraźnię i fantazję przez tworzenie i odgrywanie scenek teatralnych
- wyraża uczucia ruchem, gestem, mimiką
- rozwija wyobraźnię i fantazję przy tworzeniu wspólnych opowiadań, zachowuję kolejność zdarzeń
- wykorzystuje niewerbalne środki wyrazu: ruch ciała, mimikę, spojrzenie
- zna atrybuty postaci z bajek
- rozwiązuje zagadki o teatrze